Home / Online / Deosebiri intre Uber si un sistem clasic de car-sharing

Deosebiri intre Uber si un sistem clasic de car-sharing

Daca tot e acum la moda discutia despre Uber si noile reglementari ale transportului de persoane (pe scurt, parlamentarii au votat o lege prin care transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se poate efectua numai de catre transportatori autorizati, cu autorizatii taxi valabile, iar Uber spune ca nu li se aplica lor si ca lucreaza la o lege care sa le convina  “cuprinda optiuni inovative de transport si anume ridesharing”), m-am gandit ca poate ar fi utila o scurta comparatie intre sistemul Uber si un sistem clasic de ride-sharing, ceva mai putin cunoscut in Romania. 

Iata cateva mici deosebiri intre cele 2 concepte:

In cazul Uber, clientul decide traseul de urmat, iar soferul isi adapteaza sau schimba ruta in functie de destinatia utilizatorului final. Unii soferi fac doar curse si bani doar prin Uber, ceea ce ii transforma intr-un fel de taximetristi premium.

In sistemele clasice de car-sharing (BlaBlaCar, 4inmasina, grupul de fb CarPooling), soferul introduce in sistem traseul initial, iar potentialii clienti trebuie sa aleaga dintre rutele care se potrivesc cu ale lor. Mai pe intelesul tuturor, e diferenta dintre “vreau sa ajung acolo, cine ma ia si pe mine, contra-cost” si “vreau sa ajung acolo, sa vedem cine are drum si loc in masina”

In cazul Uber (mai ales UberX, sistemul implementat in Romania), pretul per kilometru poate creste oricand, in functie de numarul de cereri din sistem sau factori de mediu (exemplu de duminica seara, la Gara de Nord, tarife de 1.5 ori mai mari decat cel normal). In sistemele de car-sharing clasice, pretul este fix, setat per calatorie sau per pasager.

Ambele sisteme se bazeaza pe soferii inregistrati in sistem. Uber are un proces de verificare si acceptare soferi mai complex/sigur, pe cand sistemele clasice accepta aproape orice sofer in sistem/site/comunitate.

Atat Uber cat si sistemele de car-sharing intermediaza plata (cu cardul sau credite preplatite) dintre sofer si client, precum si zona de comunicatii interne sau sistemul de rating. Unele sisteme de car-sharing se rezuma doar la intermedierea conversatiilor si corelarea rutelor, iar plata se face cash, intre sofer si pasageri.

Ambele incearca, prin activitatea lor, sa reduca poluarea creata de masini, cheltuielile cu deplasarile zilnice prin oras si numarul de autoturisme conduse de o singura persoana, mai ales la orele de varf.

In unele tari, soferii Uber sunt folositi si pe post de curieri, pentru transport de colete sau, in unele cazuri mai speciale, pot transporta copiii mici, de acasa la gradinita si inapoi.

Ar mai fi si altceva ?

2 comentarii

  1. Cica-i o diferenta intre Uber X (Ce e la noi) si alte tipuri de Uber. Uberul actual e taximetrie pura. In alte tari avu succes pt c-a venit cu pret mai mic. La noi, pretul per km la taxi e oricum mic. In Londra daca un UBER merge la un pret de 2x pretul normal, tot e mai ieftin decat un taxi. Asta e, de fapt, marea diferenta.

Comentezi ?