Home / Filme / De ce nu mi-a placut filmul “Pina” …

De ce nu mi-a placut filmul “Pina” …

Sau de ce nu e un film pentru barbati. Sau pentru politehnisti. Sau de ce nu sunt eu in target. Trebuie sa recunosc ca nu sunt genul care merge prea des pe la muzee de arta, balet sau opereta. Am fost de vreo 2 ori la Opera Romana, o data am atipit. Pinguinii aia in frac cantau mult prea lent si incet pentru mine. Asta e, nu e genul meu. Poate alta data.  Saptamana asta mi-am zis sa fac un efort si sa ma duc la “Pina”, ca tot il lauda lumea si se tot vorbeste de el ca si cand ar fi un al doilea Titanic. Mare teapa mi-am luat.

Filmul incearca sa fie un omagiu adus Pinei Bausch, o vestita coregrafa si dansatoare germana, un fel de video-testimonial realizat cu si de catre fostii ei elevi, care vor sa explice si sa arate modul in care artista le-a influentat viata si cariera de dansatori. Mie mi s-a parut un mare bla bla bla de o ora jumate, facut din bucati de scene de dans dat din maini si din picioare, intr-un fel de coregrafie abstracta, pe care doar ei o inteleg. Singurul lucru bun e muzica, pe la final se aude undeva, pe fundal, o Marie Tanase – Lume, Lume.


Cateva motive pentru care nu mi-a placut Pina
. Nu de alta, dar, daca tot se pare ca nu-s in target (si l-am vazut cu alti ochi), sa zic si de ce mi s-a parut un documentar  facut la repezeala, din bucati, fara actiune, scenariu sau coerenta. Si plin de truisme si motivationale ieftine, tip “esti mai puternic decat durerea”.

  • Femeile sunt foarte urate. Urate cu draci, majoritatea batrane, cu sanii mici si lasati, si cu decolteuri adanci. Si cu zoom de la mijloc in sus. Una din ele era atat de urata si stafidita, incat am inchis ochii cand a ramas singura in cadru. Vorbesc serios, Roxana si ceilalti pot sa confirme. Nu e de ras :P
  • Barbati in fuste. Barbati cu muschi, in fuste albe, dansand un fel de kung fu, in slow motion.Say whaaaaat ?
  • Nu exista efecte 3D. Cel mai 3D moment a fost inainte de film, la o reclama. In rest, faptul ca fundalul pare plasat mult mai in spate nu e efect.
  • Imagineaza-ti vreo 3-4 nebuni care misuna pe o scena de teatru, toti imbracati la fel. Am avut momente in care am avut impresia ca ma uit la o inregistrare din camera in care se recreaza retardatii mintali, dupa masa de pranz si doza de etnobotanice.
  • Prea putin dans, prea multi oameni care se tarasc sau se arunca pe jos, prea multa pantomina, prea putine momente in care oamenii se misca in sincron.
Si acum, cateva faze care m-au trezit din amorteala. Atentie, spoilere. Sau faze penibile. Sau de ras. Cred…
  • Doi tipi, culcati pe podea, unul langa altul, fiecare cu gura plina cu apa. Se scuipa reciproc, pe rand. Primul arunca un jet de apa spre celalalt, celalalt ii raspunde cu un jet de scuipinol cu apa. O fi si asta vreo metafora si nu-mi dau eu seama. Asa-mi trebuie daca n-am citit Cioran si filozofii contemporani! Astia se scuipa intre ei, pe muzica, si tot eu nu inteleg arta ? O fi la moda in dansuri, si nu stiu eu …
  • O tipa intra intr-un autobuz, cu o perna, si incepe sa urle la ea (la perna), cu o voce de Chubaka. Ia perna si o calca in picioare. O pune pe un scaun si se aseaza pe ea. Eu am chiulit de la lectia de simbolism si mesaje ascunse in arta post-modernista neconventionala din Germania, asa poate nu ma pricep eu ce-a vrut sa zica poetul, in contextualitatea urbana a intregului ansamblu cinematografic din autobuz.
  • Un tip facea “dansul gandacului de bucatarie, intors pe spate”. Tot se inclina dintr-o parte in alta, si se dadea din cand in cand, cu capul de perete. Asta da dans si implicare trup, cap si suflet!
  • O tipa danseaza langa un morman de pamant. Vine de undeva din spate, o alta tipa, cu o lopata in mana dreapta, si incepe sa arunce pamant peste prima tipa, care danseaza in continuare, in patru labe. True story!
  • Undeva pe la sfarsit, o tipa se plimba pe fundal cu un ghiveci mare, cu un copac in el. E si asta vreun mesaj ascuns, pe care inginerul din mine nu l-a descifrat, dar care sigur are vreo simbolistica pe undeva.
  • Faza asta. O fi si cazutul din bratele unui barbat … figura de dans in Germania.
Na, asta e parerea mea.
Probabil nu fac parte din grupa mica careia ii este adresat filmul asta. Poate nu inteleg eu cum danseaza germanii. Poate sunt un insensibil care nu se prinde de ce-a vrut autorul sa exprime in filmul asta.
Poate-s eu mai de la tara, ca in Fetesti abia avem 2 semafoare, si cate un concert cu Marcel Pavel pe an. Daca avem noroc si primarul pile, vine si Fuego. Toamna, ca iarna impodobeste bradul prin alte parti.
Prefer sa cred ca nu sunt in target si ca nu inteleg unele chestii mai avangardiste din alte chestii mai … non-conventionale. Dar tot nu pot sa zic ca zic ca mi-a placut filmul.
Pina e genul ala de film de tip Biutiful (alta incercare chinuita de sensibilizat glandele lacrimogene): ori iti place, ori nu-ti place. Dupa ce il vezi, esti ori intr-o tabara, ori in alta. Eu sunt in aia in care sunt oamenii care cred ca e un film slab si plictisitor.

Astept fanii “Pina” sa citeasca argumentele de mai sus, sa-mi demonstreze ca ma insel, si ca filmul e o capodopera neinteleasa de oamenii ca mine, care se asteptau la dansuri pline de energie, nu la scene cu zombi in slow motion, cu fundal muzical :)

PS: aseara am aflat ce inseamna “pina” in limba maghiara. Ghici
PPS: Alta versiune. Si probabil, diferenta dintre vederea de ansamblu si atentia la detalii. Zici ca am vazut doua filme diferite

Citeste si asta

„Christopher Robin şi Winnie de Pluş” e de fapt un film pentru adultii care sufera de burnout

L-am vazut saptamana trecuta, mai degraba din nostalgie, curios sa vad daca continuarea animatiei din …

38 comentarii

  1. Mai fa un efort de o ora jumatate. Pentru sufletul meu. Vorbeste cu Cristna Bazavan si roag-o sa-ti dea Dancing Dreams. Uita-te la film cu inima deschisa si apoi vino si spune-mi ca nu-ti place ce a reusit sa creeze Pina Bausch si ca nu intelegi.

  2. intr’un fel, te inteleg. adica sa vezi pina inainte de dancing dreams, inainte de alte spectacole de teatru-dans si fara sa stii lucruri despre ce a facut creatoarea inainte e ca si cum te’ai apuca sa faci analize gramaticale pe fraze fara sa stii decat ca exista subiect si predicat.

    dar noi, ceilalti, care am apreciat mult filmul, nu suntem dusi, sa stii. chiar e magistral :)

    • O fi magistral, pentru altii.
      Pentru mine, fazele cu scuipatul cu apa si femeia care urla in autobuz, sunt niste mari porcarii. Daca-mi gasesti tu legatura dintre subiect si predicat in cele doua momente, eu imi pun banner o luna cu printreranduri.eu :D

      • Toata stima pentru efortul de a desfiinta un film pe care zici ca nu l-ai inteles.. asta-i meteahna blogerilor. Oricum mi se pare o risipa de efort si chiar fara vreo finalitate concreta afara de a… trolla apele pe un subiect fierbinte :). Nu a fost un demers care sa-ti clarifice nimic si nici n-ai convins cititorii de justetea argumentelor tale… care sa fim drepti numai a argumente nu aduc. Nu contesti decat vag calitatile documentarului si tintesti doar in aspecte puerile de genul femeile-s urate, barbatii-s in fuste.. nu exista “efecte” 3D (efecte, dude? efecte? CGI adica? com’on e un fucking documentar filmat 3d cu oameni reali). Iar faptul ca despici un act artistic pentru care nu ai pregatire si mai ales, sensibilitatea necesara (nu e ceva de reprosat, stai linistit, e doar o constatare) mi se pare complet neavenit… Pur si simplu tu si Pina traiti in lumi diferite (sau traiati, ca ea a decedat deja). Ma intreb cum si-ar fi dat cu parerea Pina despre html? Sau despre alte meserii “realiste”. E ca matematica si poezia… e nevoie de mai mult decat un pix ca sa le stabilesti un fond comun.
        Numa bine.

      • Da, Richie, ai dracu’ bloggeri, nu inteleg ei (ca tine) cultura si arta, si scriu prostii pe bloguri. Hai sa generalizam, ca doar toti avem acces la interneti.
        Hai sa vedem ce pot sa deduc eu din comentariul tau:
        1.Ai citit in diagonala tot articolul, la fel si comentariile. Ti-au ramas in cap doar partea cu femei urate si barbati in fuste, pe care le-ai catalogat rapid, ca si argumente puerile. Puerile sau nu, sunt argumente pentru care un barbat poate aprecia mai putin un film. Mai ales se pune in mod obsesiv accentul pe zona de la piept un sus, intr-un film care trebuia sa promovezi arta si dansul frumos, nu ?
        2.Observ ca nu zice nimeni de oricare din partile cu scuipatul reciproc, urlatul la perna sau dansul cu lopata. Fazele alea nu sunt arta neinteleasa? Sau pur si simplu sunt eu si inca cativa (mai putini, cei drept, decat fanii genului) care au ramas dezgustati de modul in care au fost prezentate si jucate
        3. Efecte 3D. Ai blog de film, cred ca ar trebui sa stii la ce ma refer. Compara PINA cu Piratii din Caraibe, The King’s Speech sau orice alt film cu “3D” dupa nume si o sa-ti dai seama de diferente. Repet, un fundal gri in spate nu inseamna efect 3D. Mie mi se pare cel putin false advertising faptul ca un film pretinde ca e 3D, daca e doar filmat cu o camera 3D, dar fara efecte care sa iasa in evidenta, si bineinteles, din cadrul obisnuit al ecranului.
        4 Am zis din capul locului ca s-ar putea sa nu fiu in target. Cu toate acestea, am incercat sa inteleg filmul. N-am putut sa-l vad cu ochii altora si privirea de ansamblu, am remarcat doar fazele DUBIOASE. Prefer stiintele exacte si dansurile, decat niste zombi urati care fac pantomima, si numesc asta arta…
        5. Permite-mi sa-mi spun parerea mea, pe blogul meu, pe banii mei :)
        Numa bine

      • Nu pretind ca inteleg cultura sau arta :). nu sunt atat de arogant. Incerc doar sa ma bucur de ele.
        N-am nici o problema cu ce scriu blogerii pe bloguri, e o societate libera.. inca. Si eu scriu tot ce-mi trece prin cap. Uneori insa vad lucrurile altfel…

        1. nu am citit in diagonala articolul, ci chiar integral. cometariile recunosc ca le-am scanat si majoritatea mi-au parut favorabile filmului. reafirm ca argumentele alea pe care le-am catalogat eu drept puerile nu sunt decat opinii subiective, reactii care pot motiva un barbat sa vada sau nu filmul. un argument implica un rationament care sa conduca spre o concluzie.

        2. probabil nu toti se agata de lucrurile alea “neintelese”. daca vorbim de dans ca o arta cred ca esti de acord ca nu trebuie inteleasa… Oscar Wilde zice o chestie f adevarata: “Arta este cu totul inutila.. Singura scuza de a face un lucru inutil este de ca-l faci dintr-o admiratie intensa.” Gustul si dezgustul sunt la fel de personale. Nu ti-a placut , nu ti-a placut, asta e.. Aici ai dreptate: filmul cred ca imparte publicul in tabere. Tot Wilde zice ca atunci cand criticii nu cad de acord artistul are dreptate :)). Mdeci..

        3. despre 3D numai de bine.. probabil te simti “furat” la portofel pentru ca n-a livrat ceea ce asteptai. toti am patit asta. Eu chiar in cazul Piratilor pe care i-ai amintit. 3D-ul mi-a parut slabut. King’s speech nu a fost 3D.. sper ca-ti amintesti. Sunt f putine filmele 3D bune…incepand cu Avatar.. Tron Legacy..animatiile. In fine, e o intreaga discutie pe subiect, de la tehnica folosita pana la experienta individuala care poate diferi de la o pereche de ochi la alta.

        4. nu-i nici un bai daca nu esti in targetul lui Wenders. probabil esti in altcuiva. Glee si Step Up sunt filme cu dans. as citi un articol despre ele.. no bullshit.

        5. nu ti-am contestat deloc autoritatea pe blogul personal. dar fiind deschis la comentarii, am comentat. am doar o alta opinie vis-a-vis de cum se terfeleste un film nasol.

        Salutare.

  3. ah, lasa’ti imaginatia sa zburde, nu te mai crampona atat de ceea ce stii tu ca ar trebui sa fie dansul. asta nu e dans, e teatru-dans. e diferit.
    in definitiv, ai vazut destule filme in care unele lucruri nu erau asa cum sunt in realitate, ba chiar nu aveau sens, raportate la realitate. singura diferenta e ca ti se spunea ceva care ajuta capatarea unui sens, si ti se spunea prin cuvinte. e, acum ti se spune prin miscare. atata tot

    ti se pare perfect valabil ca un iepure sa bea ceai cu un soarece de camp amenintati de o regina care joaca cricket cu crose facute din flamingo, nu? well, perna aia poate sa fie orice sau oricine care, aparent, ne lasa ori ne ajuta sa dormim linistiti. o relatie care, de fapt, nu e buna ci rea, frustrarile, regretele, vinovatiile noastre…
    lasa’ti imaginatia sa zburde, cum ziceam. coregrafia te indeamna si te ajuta in egala masura.

    • Tu ai fost olimpica la Romana, recunoaaasteee :))
      Am destula imaginatie, dar tot nu pot sa fac legatura intre o nebuna care urla intr-un autobuz la o perna si tot ce ai zis tu. Chiar nu-mi dau seama unde e ascuns dansul si partea artistica. Nu pot! Acelasi feeling si la faza cu scuipatul intre baieti. Pe mine m-a scarbit.

      PS: Nu mi-a placut “Alice in tara minunilor”, dar macar am apreciat faptul ca a fost scris si gandit din prima ca un SF. Nu ca un documentar despre dans, care de fapt e o serie de scene cu zombi care dau din maini

      • daps, chiar am fost olimpica la romana dar, fiind la profil real (the irony!), analiza gramaticala nu era parte din concurs ci doar literatura.

        nu vreau sa’ti zic mai multe ca’mi pare ca tu nici nu vrei sa ajungi sa’ti placa pina si, daca plecam de la premisa asta, nu vad rostul explicatiilor. ai ajunge cam ca perna dansatoarei iar eu ca dansatoarea.

        si nici banner nu vrei sa’mi pui, stiu eu! :)))))))

      • No banner for you :P
        PS: cum ar fi sa ma duc la un prieten si sa-i zic “hai sa ne scuipam, am vazut eu in PINA ca asa ceva e o forma de arta!” :))

    • foarte frumos ai explicat! :)

  4. Imi pare rau ca n-am mai ajuns cu voi la film. Din postul tau pare inca un documentar despre cum totul in jurul nostru este arta, chiar si scuipatul reciproc sau alte chestii pe care tre sa fii intr-un fel ca sa le percepi artistic. Sper sa nu fie asa, ca eu nu ma numar printre cei care cred ca totul e arta si ca arta nu are limite. Am sa incerc totusi sugestia fetelor care au comentat mai sus, sa vad intai Dancing Dreams.

    • Chiar te rog sa te uiti la PINA, indiferent daca e dupa sau inainte (sau deloc) de Dancing Dreams. Si pe urma sa-mi spui ce parere ai, sunt curios :)

  5. Dacă nu ai fost tu la film cu noi nu ar mai fi fost fun. Ar fi fost doar profund. Aşa că-ţi suntem profund recunoscători :D :)

    • Vai, cum ai dat-o pe asta :)) Adica eu am stricat profunzimea filmului, sau ce ? :))
      PS: Astept guest-post-ul ala :P

      • La cat de frumos (a se citi ‘fun’) şi sincer ai scris, am crezut că te dezici de guest-postul meu.

        Nu, nu. Filmul a fost şi profund şi fun :)

        Dacă a fost cu Auraş, cu plăcere :))

  6. Aproape ca m-ai convins (eu inca n-am ajuns sa vad filmul). Pana cand ai mentionat Biutiful si-ai zis ca-s in aceeasi categorie! Eh, de aici e alta poveste. Inseamna ca e exact genul meu de fim :D

    Si iata cum singurul review negativ la filmul asta ma convinge sa vad Pina, mai mult decat au facut-o toate review-urile pozitive citite pana acum. Multumesc, I guess? :)

  7. Treaba pare cat se poate de clara si cred ca era oarecum la mintea cocosului: filmul nu este recomandat “realistilor”. Cateva dintre dansuri au fost ok, iar muzica din ce in ce mai placuta spre final si cam atat.

  8. Hm… trebuie doar să mă uit la comentariile acestui articol ca să îmi dau seama că este un film pentru dudui şi că eu (evident) nu-s în target. :))

    P.S. A fost gustoase tweet-urile pe care le-ai dat în timpul filmului cu pricina.

  9. Sooo….deci asa arata un trolling-post pe blog. :))))

  10. Confirm spusele tale. Pentru cunoscători ai domeniului atins în film cu siguranţă este unul reuşit şi foarte plăcut,însă eu nu am o cultură în acest sens şi am văzut din unghiul meu doar părţile urâte despre care ai scris şi tu.

  11. M-ai uns pe suflet, desi n-am vazut filmul. Uita-te si la Tree of life si fa-mi o recenzie. Pentru inimioara mea, ca-s sigura ca ma mai prapadesc inca o data de ras.

Comentezi ?